|
Macrisul de balta-efect protector impotriva cancerului |
Măcrişul de baltă(Nasturtium nasturtium-aquaticum, creson) consumat zilnic poate reduce în mod semnificativ leziunile asupra ADN-ului celulelor sanguine, leziuni considerate a fi triggerul în dezvoltarea afecţiunilor neoplazice, dezvăluie recent cercetătorii universităţii Ulster.
Lucrarea publicată în numărul din luna februarie a “American Journal of Clinical Nutrition” subliniază că cresonul creşte de asemenea capacitatea celulelor de a rezista la acţiunea nocivă a radicalilor liberi. Trialul a inclus 30 de bărbaţi sănătoşi şi 30 de femei sănătoase(inclusiv 30 de fumători) care au mâncat zilnic 85 g (un bol de cereale plin) măcriş de baltă prospăt timp de opt săptămâni. Beneficiile s-au dovedit a fi mai mari în cazul fumătorilor. Aceasta poate reflecta stressul oxidativ mai intens printre fumători, la aceştia evidenţiidu-se nivele semnificativ mai scăzute ale antioxidanţilor la începutul studiului, comparativ cu nefumătorii. Profesorul Ian Rowland, conducătorul proiectului de cercetare a afirmat că rezultatele obţinute sunt semnificative. Studiile populaţionale au demonstrat legătură între ingestia unor cantităţi mai mari de legume din familia Brassicaceae ca cresonul şi scăderea riscului unor afecţiuni neoplazice. Totuşi aceste studii nu oferă informaţii directe asupra modalităţii de acţiune. Ceea ce face studiul de faţă unic este că a inclus persoane care trebuie să mănânce cantităţi acceptabile de creson pentru ca ulterior să se urmăreasca efectul pe care acesta îl are asupra unor markeri tumorali cunoscuţi ca alterarea ADN-ului. Majoritatea studiilor publicate până în prezent s-au făcut pe culturi celulare sau pe animale cu substanţe chimice derivate din măcrişul de baltă. Profesorul Rowland a adăugat că:alterarea AND-ului din celulele sanguine este un indicator al riscului de a dezvolta cancer la nivelul întregului corp şi că rezultatele se bazează pe teoria că consumul de creson este legat de o reducere per totală a riscului de a dezvolta o neoplazie cu orice localizare. Caracteristicile grupului studiat evidenţiază de asemenea că rezultatele sunt aplicabile asupra populaţiei generale cu o dietă normală. Studiul crossover randomizat, simplu orb a fost efectut pe voluntari între 19 şi 55 ani. Aceştia au mâncat o porţie zilnică de creson pe lângă dieta lor normală. Descoperirile cheie legate de consumul de creson sunt următoarele: -reducere semnificativă a leziunilor ADN la nivelul limfocitelor, cu 22.9% -reducerea leziunilor ADN la nivelul limfocitelor din loturi supuse acţiunii radicalilor liberi cu 9.4% -reducerea nivelului sanguin al trigliceridelor cu o medie de 10% -creşterea semnificativă a nivelelor sanguine de luteină şi beta caroten cu activitate antioxidativă cu 100%, respectiv 33%(creşterea ingestiei de luteină a fost de asemenea asociată cu scăderea incidenţei afecţiunilor oculare ca de exemplu cataracta şi degenerescenţa maculară la vârstnici) Ingestia medie de fibre, vitamina C, vitamina E, folat şi beta caroten a fost semnificativ mai mare în acea fază a studiului în care voluntarii au consumat creson. Cercetătorii implicaţi în proiect au afirmat că se ştie de câţiva ani faptul că uleiul special din creson, PEITC, are proprietăţi anticanceroase semnificative, însă cercetările pe PEITC au fost făcute în principal pe culturi celulare şi pe animale de studiu. Studiul de faţă sugerează că proprietăţile anticancerigene ale cresonului depăşesc pe cele atribuite PEITC şi, mai important, studiul este primul care demonstrează o corelaţie directă între ingestia de măcriş de baltă şi reducerea susceptibilităţii la cancer. Premiza acestui studiu a pornit de la date care demonstrau potenţialul antitumoral al cresonului, inclusiv studii de laborator efectuate pe celule umane cancerigene de la nivelul colonului de către acelaşi grup de cercetători. Publicat în mai 2006 studiul a demonstrat pentru prima oară că un extract de creson are efecte benefice pe –iniţierea-, leziunea ADN cu rol de trigger în dezvoltarea celulei canceroase,- proliferarea- sau lipsa de control asupra creşterii celulei canceroase şi pe-metastazarea-dispersarea celulelor canceroase. Acestea sunt cele trei faze cheie ale carcinogenezei. Pe de altă parte s-a arătat că cresonul joacă rol trigger în apoptoza celulelor canceroase. |